tiistaina, huhtikuuta 24, 2007

Eettistä mainontaa

Mainonnan eettinen neuvoston mukaan Greenpeacen vaalien alla esitetyssä TV-mainoksessa oli kuvattuna "arveluttava" tilanne (katso mainos tästä ja tiedote Greenpeacelta tästä).

Vuonna 2005 Animalian mainoskamppanja poistettiin katukuvasta, koska se oli liian... vaikka mitä (muun muassa todenmukainen ;)) Tämä siis JCDecaux Finland Oyn toimesta.

"Mainonnan kansainvälisten perussääntöjen 2 artiklan mukaan mainos ei saa sisältää hyvän tavan vastaista lausumaa tai kuvallista esitystä. Perussääntöjen 4 artiklan 2 kohdan mukaan mainoksessa ei saa ilman perusteltua syytä käyttää hyväksi pelkoa."

Tätä kohtaa käytettiin perusteluna
sekä puolesta, että vastaan molemmissa caseissa (luetaan keisseissä).

Voisin taas ryhtyä referoimaan GP:n tiedotetta, kuten bloggaajilla on tapana (ja joka on täysin raivostuttavaa), mutta ei kuumeessa jaksa.

Sen sijaan.

Mikä mainonta ei ole eettisesti arveluttavaa?
Mikä mainonta on hyväksyttävää?
Mihin mainonta on viemässä meitä?
Tarvitaanko mainontaa?

Jo nyt me kaikki tiedämme etten jaksa vastata millään kohtuullisella tasolla näihin kysymyksiin, mutta aloitetaan kuitenkin.

Minusta tietysti GPn mainosspotti ei ole eettisesti arveluttava, koska epämielyttävä tunne, joka mainoksen on tarkoitus aiheuttaa, on perusteltu.

Mutta ovatko aivan perusmainokset hyväksyttäviä ja mitkä eivät? Esimerkiksi Mäkkärin mainos, jossa lapset syövät iloisesti hamppareita tai Axen mainos, jossa naiset sekoavat, kun perus pojun näköiset kaksikymppiset suihkuttavat itseään pestisidintuoksuisilla aerosoleilla.

On ehkä selvää, että ajattelen koko asiaa eri kantilta, kuin eettisen mainonnan neuvosto (eli siis "ehkäpä" aivan väärältä). Minustahan eettinen mainos on sellainen, joka mainostaa tuotetta, joka on "eettinen"(ehkäpä jotain tyyliin "kestävän kehityksen mukainen" olisi parempi ilmaisu). Se miten mainos on toteutettu on vain tyyliseikka.

Esimerkkimme mäkkäri mainoksessa lapset syövät roskaruokaa, joka tuottaa aivan turhaa jätettä, aiheuttaa liikalihavuutta sekä myöhemmällä iällä sydän- ja verisuonitauteja, on vahvasti liitoksissa kiihtyvään sademetsien kaatoon Amazonasilla sekä ilmiselvästi esittää lihansyönnin ihan ok juttuna (siis tietämättä tuotantoolosuhteista yhtikäs mitään, paitsi sen että halpaa on!).

Olen siis vihreässä kuumeisessa päässäni sitä mieltä, että vain sellaisia mainoksia saisi näyttää, jotka mainostavat KeKejä tuotteita. Todella omaperäistä ja oivaltavaa... hyvä V-V :)

Mutta sitten huomio Odelta.
Mainokset ohjaavat meitä kuluttamaan vain tuotteita, palveluja ja elämyksiä jne., joilla on hinta. Tämä on itsestään selvää... Vain sellaisia asioita mainostetaan, joista joku maksaa hinnan eli siitä on jollekin taloudellista hyötyä.
Kenelläkään ei myöskään ole motiivia kannustaa sinua käyttämään sellaisia tuotteita, jotka olet jo hankkinut, vaikkapa vanhaa kunnon Afrikan tähteä.

Mutta Ode nostaa kuitenkin usein unohtuvan pointin esille.
Mainokset ovat tehokkaita ja vaikuttavat toimintaamme.
Siis kun saamme viestejä ainostaan asioista, joita jokin taho yrittää kaupata meille unohdamme ne maksuttomat huvit joiden mainostamiseen kenelläkään ei ole motiivia tai ainakaan rahaa.

Kukaan ei käske meitä menemään perheen kanssa puistoon kävelylle, pelaamaan niitä jo hankittuja pelejä, olemaan syömättä Mäcissä taikka lähtemään kevereiden kanssa pelaamaan futista, vaikka ne olisivat aivan yhtä hyvää ajanvietettä ja erittäin paljon ekologisempia.

Voisin siis ehdottaa meidän kaikkien mainosvihaajien iloksi, että YLEnkin tulisi ottaa mainokset ohjelmistoonsa. Niiden tulisi siis olla tällaisia kestävän elämäntavan mainoksia, jotka toimisivat vastapanona kaupalliselle tulitukselle, jota kaikki mediat ovat tulvillaan.

Mieliimme pinttynyt mainosslogan toteaa:
Onpas kallista... Elämä on!

Tämä on siis kiteytettynä mainonnan viesti:
Elämä (ainakin hyvä sellainen) on kallista, joten sinun täytyy painaa otsa hiessä töitä aamusta yöhön, jotta saisit kaikkea sitä "hyvää", jota mainokset sinulle lupaavat.
Sen teet tietysti vapaa-aikasi kustannuksella eli kauppaat mainosten tuotteita vastaan ystäväsi perheesi ja harrastuksesi (ellet harrasta jotain sairaan kallista), joihin sinulla ei ole enää aikaa.

Nyt menee liian pitkäksi vuodatukseksi ja kello on liian paljon ja niin on kuumettakin. Lukekaa lisää Oden uusimmasta.

Good fight... good night.

Ei kommentteja: