Jos ihmistä pyydetään ajattelemaan kaupunkia, hän ajattelee
todennäköisimmin katua. Katu ja sitä reunustavat rakennukset muodostavat tilan,
jota kutsumme kaupungiksi ja jota ajattelemme kaupunkina. Kadut eivät ole
tarkoitettu vain liikkumiseen ja siirtymiseen, vaan jokainen kadunpätkä on
satojen ihmisten kotikatu ja etupiha. Kenenkään etupihan ei tulisi olla vain
liikennettä varten eikä unelmiemme kotikatu ole moottoritie, vaan asukkaiden -
lasten, aikuisten ja vanhusten - oleskelupaikka.
Miksi sitten suurin osa kaupungista on annettu liikenteelle
ja parkkipaikoille - toiminnalle, joka tarjoaa suurelle osalle asukkaista
lähinnä melua, ilmansaasteita, turvallisuusuhkia sekä liikkumisen ja olemisen
esteitä?
Kadut ja siten koko kaupunki tulee viimein ottaa takaisin
ihmisten käyttöön! Fyysisen tilan valtaaminen tai uudelleen suunnittelu ei
kuitenkaan riitä kaupungin ymmärtämiseen. Kaupunki ja sen elämä koostuvat
erittäin monimutkaisesta sosiaalisesta verkostosta. Ne koostuvat toisilleen
ventovieraista ihmisistä, jotka sivusilmällä pitävät huolta toistensa lapsista,
auttavat eksyneen oikeaan kahvilaan, kiirehtivät töihin sekä vain istuskelevat
penkillä ja seuraavat muiden kuljeksimista.
Ilman sosiaalisen kokonaisuuden ymmärtämistä ei voi ymmärtää
kaupunkia - eikä suunnitella sellaista. Yksin se on vaikeaa. Siksi tähän
elämään joka päivä osallistuvat kaupunkilaiset on otettava mukaan
suunnitteluun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti