keskiviikkona, huhtikuuta 25, 2007

Mainonnan ja brändauksen tarpeellisuudesta

Eli jäipäs viimeksi vuodattamatta tuosta viimeisestä kyssäristäni.

Tarvitaanko mainontaa?

On selvää, että yritykset tarvitsevat nykymaailmassa mainontaa ja brändäystä erottuakseen kilpailijoista ja nostaaseen myyntiään. Yksikään yritys ei voi vain sanoutua irti mainonnasta ja brändinluomisesta nyt (katso kuva ja päättele milloin) kun oravanpyörä on lähtenyt käyntiin.

Kämppikseni toi esiin myös hyvän pointin brändin tai mielikuvan tuomasta lisäarvosta tuotteelle tai palvelulle. Tämä on mielestäni kiinnostavaa, koska näin väihäisemmällä kulutuksella kuluttaja voi saada saman kulutustyydytyksen kuin ostamalla 24 mielikuvatonta tuotetta tai palvelua.

Tämä voisi siis luonnonvarojen riittävyyden ja luonnonsuojelun kannalta syy kannattaa brändäystä.

Mutta...

"Advertising has us chasing cars and clothes,
working jobs we hate,
so we can by shit we don´t need."
- Tyler Durden -

Eli olen vahvasti sitä mieltä, että mainonta todella saa meidät myös haluamaan tavaroita, joita emme muuten "ymmärtäisi" haluata ja tällöinhän kyse on juuri haluista EI tarpeista.

Tätäkin vahvemmin kuitenkin vastustan mainosteollisuutta siitä syystä, että maailma ei ole vielä valmis! Mitä tuokin nyt tarkoitti? Selitetään sitten.

Mainontaan ja brändin rakennukseen käytettään maailmassa tajuton summa rahaa ja työpanoksia vuosittain. Samaan aikaan 25 000 lasta kuolee päivittäin nälkään. Jokin siis ainakin minun mielestäni ei käy yksiin.

Elinkeinot on mahdollista asettaa tarvehierarkiseen järjestykseen, jossa maatalous ja veden jakelu ovat pohjalla välttämättöminä. Mainonta ei lukeudu kovinkaan nopeasti tärkeäksi tuotannon alaksi, jota tarvitsisimme sellaisessa "metsästäjä & keräilijä" hengessä. Paita on kuitenkin vain paita ja sisältää samat ominasuudet oli sen mainostamiseen ja brädäämiseen kulutettu 3 euroa tai 400 000 euroa. Vain mielikuva muuttuu.

(Hesassa muuten törmäsin aika kovaan mielikuva markkinointiin kun, jokin vaateliike kertoi mainoksessaan että: Hanki itsellesi puheenaihe... saat minihameen kaupanpäälle)

Eli mielestäni meillä ei ole vielä varaa mainontaan vaan siihen kuluvat varat ja työpanos tulisi kohdentaa niihin useisiin ongelmiin, joita maailmassa yhä on!
Ode tuo myös pointin työvoimapulasta. Voidaanko puhua todellisesta työvoimapulasta niin kauan kuin meillä on huomattava määrä ihmisiä työlistettyinä tällaisilla aloilla?


Eli mainonta voi olla ihan kivaa, mutta niin on Thaimaan lomatkin. Meillä ei vain vielä ole "varaa" niihin.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

"maailma ei ole vielä valmis"
Aika hätkähdyttävää idealismia. Ihan tosi. Aatteletko oikeasti että maailma on joskus valmis?

Ville-Veikko Mastomäki kirjoitti...

Sanalla...
EN.

Toisella sanalla...
Tätä kyseistä blogia täytyy lukea siten, että miltei jokaisen lauseen lopussa seisoo silmää vinkkaava hymiö. Jos tuntee minut niin se ilmestyy sinne mahdollisesti ihan luonnostaan, mutta jos ei tunne niin auttaa varmasti hahmotuksessa kun ajattelee sen hymiön sinne loppuun. ;) Jep, juuri tuon.

Monella sanalla...
Ei maailma voi tietystikään koskaan tulla valmiiksi, mutta sen verran uskoa tulevaisuuteen on nuoressa ihmisessä jäljellä, että maailmasta todella voi joidenkin vuosisatojen kuluessa tulla sellainen paikka, jossa ei ole väliä minne syntyy ja silti on ihan mukavat oltavat.

Ripaus nöyryyttä, hyppysellinen viisautta ja suvaitsevaisuutta sekä rekka kuormallinen järkevää ympäristötekniikkaa (ai niin ja populaation pudotus puolella tai vaikkapa enemmällä) niin eiköhän siitä hyvä tule.

jonttu fantti kirjoitti...

blogapas kriittisestä