lauantaina, kesäkuuta 13, 2009

Nopeusrajoitusten laskeminen suunnannäyttäjäksi liikenteessä

Turun Sanomat 13.6 2009 02:28:09

Turun ympäristö- ja kaavoituslautakunta hylkäsi 2.6.2009 esityksen koko kaupungin kattavasta nopeusrajoitusalueiden yleissuunnitelmasta äänin 4–9. Esitys tähtäsi tieliikenteen turvallisuuden ja kaupunkilaisten viihtyvyyden parantamiseen madaltamalla keskustan ja useiden asuinalueiden nykyisen 40 km/h-nopeusrajoituksen 30 km/h:iin.

Esitystä vastustaneet puolueet (kokoomus, Sdp ja keskusta) osoittivat hylkäyksen myötä välinpitämättömyytensä niin kaupunkilaisten turvallisuutta kuin ympäristö- ja talousasioitakin kohtaan.

Esityksen hyväksymistä puoltavat muun muassa Turun asukkaiden turvallisuuden parantaminen, vähentyvistä sairaalakuluista ja sairaslomista saatavat taloudelliset hyödyt, melutason sekä pienhiukkas- ja ilmastopäästöjen vähentyminen sekä asumismukavuuden, yleisen viihtyvyyden ja keskustan vetovoiman paraneminen.

Kolaritilanteen sattuessa suunnitelmassa esitetyllä ajonopeuden muutoksella on erittäin suuri vaikutus. Tutkimusten mukaan jalankulkijoiden todennäköisyys kuolla laskee nopeuden hiljenemisen myötä 16 prosentista 6 prosenttiin. Epäily siitä, että nopeusrajoituksien laskeminen 30 km/h:iin johtaisi keskustan entistä pahempaan ruuhkautumiseen, on turha, sillä keskusta-alueen rauhallisemmat kattonopeudet yhdistettynä isoilla kokoajakaduilla (kuten Koulukadulla ja Aninkaistenkadulla) pysyviin 40 km/h -nopeusrajoituksiin parantavat liikenteen sujuvuutta.

Lautakunnan ulkopuolella esityksellä on laaja kannatus, sillä lähes kaikki asukasyhdistykset sekä muut kuultavat tahot kannattavat esitystä, kuten Turun Sanomatkin uutisoi 3.6.2009. Kun vielä otetaan huomioon että Suomen valtioneuvosto suosittelee kyseisiä toimenpiteitä, ja että miltei kaikissa muissa suomalaisissa suurissa kaupungeissa on jo siirrytty maltillisempiin ajonopeuksiin, tuntuu esityksen hylkääminen erittäin oudolta kaupunkimme ja keskustamme kehittämisen kannalta.

Hylkäämistä perusteltiin ainoastaan uusien nopeusrajoitusten vaikealla valvottavuudella sekä sillä, että parempiin tuloksiin päästään valvontaa kehittämällä. Minkäänlaisia esityksiä valvonnan tehostamisesta tai kehittämisestä ei vastustajien toimesta kuitenkaan tehty.

On mielestämme selkeää, että hyväksymistä puoltavat seikat ovat huomattavasti painavampia kuin hylkäämisen puolesta esitetyt perusteet. Toivommekin että kaupunginhallitus käyttää otto-oikeuttaan asiassa ja hyväksyy uudet, alemmat nopeusrajoitusalueet Turun asukkaiden turvallisuuden ja viihtyvyyden takaamiseksi.

Ympäristö- ja kaavoituslautakunnan jäsenet

Mikaela Sundqvist, (vihr), Päivi Paasto, (vihr), Riikka Oksanen, (vas) ja Ville-Veikko Mastomäki, (vihr)

5 kommenttia:

flaii kirjoitti...

Onkos tuosta keskustanopeusrajoitusten laskemisesta 30:een kilometriin tunnissa jotain osoitettua bensankulutuksellista hyötyä? Oletettavasti kuitenkin pienempien vaihteiden suhteellinen käyttö lisääntyy ja tiedä sitten, jos lisääntynyt ajoaikakin alkaisi näin pienissä nopeuksissa vaikuttaa kulutusta lisäävästi.

Ville-Veikko Mastomäki kirjoitti...

Ilmeisesti vähentynyt valoilta ja risteyksiltä toisille kiihdyttely on suurin syy sekä polttoaineenkulutuksen että melun vähenemiseen.

Kaupungin liikennesuunniteluviranomainen esittelyssään totesi rauhallisempien nopeuksien rajoittavan päästöjä ja melua. Tämän lisäksi esittelyssä hän totesi, että rauhallisimmilla nopeuksilla liikenteen sujuvuus kaupungin sisällä on parempaa, joka johtaa vähentää päästöjä aiheuttavaa kiihdyttelya.

Asiasta varmaan löytyy miljoona tutkimusta internetistä, joten jos joku haluaa linkittää (Tuukka ;)) niin pistäkää haisemaan.

emo-fleda kirjoitti...

Tuo on aika turhaa spekuloida mitään alentunutta kulutusta taikka autosta lähtevien äänien vähentymistä... ero on niin minimaalinen että se voidaan saavuttaa kun opetellaan ajamaan autolla oikeen. Ihme hyssyttelyä tämmöinen, miksei paneuduta oikeisiin ongelmiin kuten nuorisotyöttömyyteen jne

Juho Akola kirjoitti...

Autoilijat eivät kunnioita edes 50km/h nopeusrajoituksia saati 40km/h nopeusrajoituksia. Miten luulisit autoilijoiden nopeuttavan 30km/h nopeusrajoitusta?

Sellaista säädöstä ei tule säätää, mitä ihmiset ei kunnioita. Niin ihanteellista kuin 30km/h olisikin, on ihmiset mahdotonta saada sitä noudattamaan.

Kadut tulee rakentaa ensisijaisesti niin, että ympäristö kertoo ajonopeuden eikä kyltti. Kyltin tulisi olla tukemassa ympäristön kertomaa "nopeusrajoitusta" Tämä on ihan ensimmäisiä oppeja kadunrakennuksessa ja katusuunnittelussa. Mikäli kaduista on tehty leveitä, useakaistaisia jne niin niillä automaattisesti ajetaan lujempaa.

Tietysti ihan ydinkeskustan pienimmät kadut voisikin rajoittaa 30km/h, ja tämä vaatisi esteiden rakentamista.

Ville-Veikko Mastomäki kirjoitti...

Juholle:

"Autoilijat eivät kunnioita edes 50km/h nopeusrajoituksia saati 40km/h nopeusrajoituksia. Miten luulisit autoilijoiden nopeuttavan 30km/h nopeusrajoitusta?"

Nopeusrajoituksissa pysyminen tuntuu olevan porukalle kyllä ihmeen vaikeaa, mutta jos nyt täytyy ihan lonkalta heittää niin kyllä sellaisella viikon tehovalvonnalla saa aika kivasti ilmapiirimuutosta aikaiseksi(ja kiukkuisia autoilijoita :/ ).

Mutta lähinnä tietysti tulisi tehdä kuten itse esität eli rakentaa ympäristö sen oloiseksi, ettei siinä tunnu oikealta ajaa kovaa.

"Sellaista säädöstä ei tule säätää, mitä ihmiset ei kunnioita. Niin ihanteellista kuin 30km/h olisikin, on ihmiset mahdotonta saada sitä noudattamaan."

Henkilökohtaisesti olen kyllä sitä mieltä, että sellaisiakin säädöksiä ja lakeja ja vaikka mitä, joista kansa ei pidä, saa ja täytyykin säätää. Noudattaminen ja valvonta ovat tietysti omia kysymyksiään.

"Kadut tulee rakentaa ensisijaisesti niin, että ympäristö kertoo ajonopeuden eikä kyltti. Kyltin tulisi olla tukemassa ympäristön kertomaa "nopeusrajoitusta" Tämä on ihan ensimmäisiä oppeja kadunrakennuksessa ja katusuunnittelussa. Mikäli kaduista on tehty leveitä, useakaistaisia jne niin niillä automaattisesti ajetaan lujempaa."

Tässä olet tietysti aivan oikeassa. Ja jos se minusta olisi kiinni muutettaisiin kaikki paitsi keskustan läpi menevät nelikaistaiset päätiet vaikka kivetetyiksi ja kapeammiksi, jotta jengi tajuaisi ettei keskusta ole autoja varten. Mutta ilmeisesti se ei ole vain minusta kiinni, joten..

"Tietysti ihan ydinkeskustan pienimmät kadut voisikin rajoittaa 30km/h, ja tämä vaatisi esteiden rakentamista."

Totta puhut ja tällaista suunnitelua voi käydä ihailemassa vaikkapa kauppiaskadulla Wikken edessä, jossa levensimme jalankulkualuetta siten, että suojatiestä muodostuu pullonkaula tälle kohdalle katua. Vaikkei monikaan varmaan laske kauppiaskatua hiljaiseksi kaduksi, mutta mulle sopii ;)